Nyitóoldal Honlaptérkép Mellékletek E-mail
« Mellékletek
 
Hexadecimális színadatok
 
Hexadecimális, v. 16-os számrendszer, jele: # (= hashmark)

A számítógépek többsége 8 bit/pixel színfelbontással jeleníti meg a képet, ami azt jelenti, hogy a monitor-alapszínek (R: red, vörös; G: green, zöld; B: blue, kék) mindegyike
2 a 8-adikon = 256 értéket vehet fel. A 256 = 16x16, az RGB 16-os számrendszerben kifejezhetô.

A 16-os számrendszerben 16 egyjegyû karakter kell a számok leírására:
10-es számrendszer 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
16-os számrendszer # 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F

Egy hexadecimális színadat így adunk meg, pl.: #27A0BF, ami egy RGB adatsor,
vagyis: Red = 27, Green = A0, Blue = BF.

Átszámítás 16-osból 10-es számrendszerre:

az elsô számjegyet megszorozzuk 16-tal és hozzáadjuk a második számjegyet.

R:
#27 = 2 x 16 + 7 = 39
G:
#A0 = 10 x 16 + 0 = 160
B:
#BF = 11 x 16 + 15 = 191
  A #27A0BF színérték tehát: RGB 39-160-191

További példák:
Fehér: #FFFFFF = (RGB: 255-255-255)
Ciánkék: #0D9E99 = (RGB: 13-158-153)
Narancs: #FA6606 = (RGB: 250-102-6)

10-es számrendszerbôl hexadecimális számítása:

a számot elosztjuk 16-tal, a törtrészt megszorozzuk 16-tal.

Pl.: 218 / 16 = 13.625
Az egész: 13 = #D
A törtrész: 0.625 x 16 = 10 = #A
Tehát: 218 = #DA

A hexadecimális színadat elônye, hogy kevesebb karakterbôl áll mint egy RGB adat, és illeszkedik a számítógépes programkódba.