SZÍNNÉV |
A színnév szerepe |
|
A
színnév szerepe a kommunikációban |
|
Egy színárnyalat
megnevezése nemcsak vizuális megjelenésétől,
a színt hordozó tárgytól függ,
hanem a beszélő szándékától,
szakmájától, műveltségétől
és egyéb ismereteitől is. A rétegnyelvekben
(szakmai -, ifjúsági -, népnyelvben)
mindig vannak a többség számára
ismeretlen szavak, így színnevek is. A színnévhasználat
a nemre is jellemző: a nők általában
több színnevet használnak, a beszélni
tanuló kislányok előbb tudják
megkülönböztetni a színeket – ennek
genetikai és evolúciós okai vannak.
A köznyelv színnevei a tárgyak, optikai
jelenségek többségére mondható,
vagyis általános színnevek.
A színmegnevezés függ a színt
hordozó tárgytól: számos színnevet
elsősorban vagy kizárólag élőlényekre
(emberre, lóra, állatokra)
mondunk.
A beszélő szándéka lehet valamit
értékesnek vagy értéktelennek
feltüntetni: a luxustárgyaknak „értékesebb” színnév
dukál, mint a hétköznapiaknak. Az asszociatív
színnevek különösen alkalmasak
a tárgy „értékének”
emelésére (nemes anyagokra való utalással),
vagy csökkentésére (gusztustalan anyagokra
való utalással). Ez utóbbi színneveket
(„színcsúfneveket”) inkább
a bizalmas társalgásban,
humoros vagy sértő szándékkal
használjuk.
Ugyanarra a színre különböző
neveket használhatunk, attól függően,
mi a viszonyunk a színt hordozó tárgyhoz.
Ha egy tárgy a köznyelvben pl. zöld,
kissé választékosabban lehet fűzöld,
a festőművész számára
króm-oxid-zöld, egy drága autón
smaragdzöld, és ha becsmérelni akarjuk
a tárgyat, akkor libafoszöldet mondunk.
A színszókincs az időben is változik. Régi szövegekben
és egyes szaknyelvekben olyan színnevekkel
is találkozunk, amelyeket a hétköznapi
beszédben már nem mondunk, – ezek lassan kivesznek
a nyelvből. Ellentétes folyamatként
új nevek jelennek meg, az idegen nyelvekből
való fordítás, a divat, a külföldi
termékek színválasztéka, és
spontán szóalkotás révén.
Egy festőművész, színtervező
sokkal több színnevet ismer, mint aki nem
foglalkozik színekkel. A színt használó mesterségek (festészet, textil, művészettörténet,
kerámia, építészet, nyomdászat,
reklám, divat, autóipar stb.) sokféle
színnevet használnak, melyet e tanulmány
megkísérel felderíteni és bemutatni,
de a teljességet aligha érheti el. |
|
|
|