Nyitóoldal Honlaptérkép Mellékletek E-mail
SZÍNNÉV
Színnévtípusok
Alapszínnevek
Egytagú színnevek
Módosító jelzôk
Összetett színnevek
Asszociatív színnevek
Földrajzi nevek
Személynevek
Kémiai nevek
Színcsoportnevek
Összetett színnevek
 
Személy- és tulajdonnevekbôl képzett színnevek
 
A személyre, tulajdonnévre utaló színnevek a ritkán használtak közé tartoznak: alapjuk, hogy egy híres ember, vagy festô elôszeretettel használt bizonyos színeket, felfedezett valamilyen festéket, vagy jellegzetes színû ruhát viselt.

németalföldi mesterek
Rubens-vörös Van Dyck-barna

A Van Dyck-barna a legismertebb a személynévbôl képzett színnevek közül, egy természetes barna földfesték neve. A Rubens-vörös a krapplakk (növényi eredetû vörös festék) egyik névváltozata. Rubens és Van Dyck nemcsak kortársak voltak, de egy mesternél is tanultak, és alighanem hasonló festékeket használtak. Ezért nem meglepô, hogy a Van Dyck-barna névváltozata a Rubens-barna, a Rubens-vörösé pedig a Van Dyck-vörös.

itáliai reneszánsz mesterek
Mária-kék
(Raffaello kép)
Tizian-kék Tizian-vörös haj Veronese-zöld

Az ultramarin a legdrágább, s talán a legszebb kék pigment, több festô kedvenc színe volt, és felkeltette kisérletezô kedvüket. A középkorban és a reneszánsz idején a drága ultramarint csak Szûz Mária ruhájához használták a festôk. A 16. századtól, V. Pius pápa elôírása szerint, Máriát piros ruhában és kék palástban ábrázolják a keresztény ikonográfiában, innen ered a (már régies) Mária-kék vagy máriakék. Tiziano olyan gyakran használta az ultramarint az intenzív kék ég ábrázolására, hogy egyik névváltozatát róla kapta a festék (Tizian-kék). Payne angol festô ultramarint kevert feketével és okkersárgával, a keletkezett mély hidegszürkét azóta Payne-szürkének nevezik. A 20. században Yves Klein francia mûvész ultramarinnal festette nemcsak képeit, de szobrait is, a színt elnevezte International Klein's Blue-nek, (rövidítve IKB), és saját védjegyeként használta.

A Veronese-zöld nagyjából a smaragdzöldnek felel meg. A Tizian-vörös nem festék-, hanem hajszín: szép szôkésvörös.

II. Fülöp spanyol király lánya, Izabella királyné 1601-ben állítólag fogadalmat tett, hogy addig nem vált inget, míg férje seregei el nem foglalják Ostende németalföldi várost. Az ostrom több mint 3 évig tartott, és ezalatt a királyné fehér inge sötétbarna lett. Az Izabella-szín (izabellabarna) ma leginkább lovak és kutyák színjelzôje.

híres hölgyek ...
Izabella királyné Pompadour-rózsaszín Dubarry-rózsaszín

XV. Lajos francia király kegyencnôinek (Pompadour, Dubarry) díszes rokokó vázáin gyakran szerepelt a kissé édeskés rózsaszín, így a két hölgy lett a névadója a sevres-i porcelánmanufaktúra világos mázszíneinek. A Napoleon-kék a nagy hadvezér kék kabátjára utal, melyet valószínûleg indigóval festettek.

A Habsburg-ház címerének alapszíne a sárga, (eredetileg arany), ebbôl lett a Habsburg-sárga, majd a Monarchia-sárga, bécsi sárga, osztráksárga.

Anna-sárga: Riedel cseh üveggyáros, a 19.sz. második felében, készítette urán-oxiddal színezett díszüvegeit, melyek erôs, világító zöldessárga színben játszottak. A különleges színt feleségérôl Anna-sárgának nevezte el, ez az uránsárga névváltozata.

Hosszú utat járt be a bakelitfekete: a fenolgyanta alapú mûanyagot a 20.sz. legelején Leo Baekeland vegyész találta fel, akinek nevébôl márkanév, majd anyagnév lett, és ebbôl önállósodott a színnév. A bakelitet többféle színben gyártották, de a fekete volt a legelterjedtebb.

híres márkák ...
Ferrari-piros Telemagenta Milka-lila
Barbie-rózsaszín

Híres arculati színek átalakulhatnak színnevekké is, mint a divatcégé (Benetton-zöld), távközlési cégé (a Deutsche Telecom színe a Telemagenta). Egyedi színeket viselô, ismert termékek is válhatnak színnévvé: Ferrari-piros, Milka-lila, Barbie-rózsaszín.

A helyesírást illetôen kétféle írásmóddal lehet találkozni: a tulajdonnév rendszerint nagy kezdôbetûvel van írva és kötôjellel kapcsolódik a színnévhez (pl. Ferrari-piros), vagy, lehet kisbetûvel és egybeírva (ferraripiros).