A személyre,
tulajdonnévre utaló színnevek a ritkán
használtak közé tartoznak: alapjuk,
hogy egy híres ember, rendszerint festő, előszeretettel
használt bizonyos színeket, felfedezett
valamilyen festéket, vagy jellegzetes színű
ruhát viselt.
Németalföldi
mesterek |
|
|
|
Van Eyck-zöld |
Rubens-vörös |
Van Dyck-barna |
A Van Dyck-barna a legismertebb
a személynévből képzett színnevek
közül, egy természetes barna földfesték
neve. A Rubens-vörös a krapplakk (növényi eredetű vörös
festék) egyik névváltozata. Rubens
és Van Dyck nem csak kortársak voltak, de
egy mesternél is tanultak, és alighanem
hasonló festékeket használtak. Ezért
nem meglepő, hogy a Van Dyck-barna névváltozata
a Rubens-barna, a Rubens-vörösé pedig
a Van Dyck-vörös.
Itáliai reneszánsz
mesterek |
|
|
|
|
Mária-kék
(Raffaello kép) |
Tizian-kék |
Tizian-vörös
haj |
Veronese-zöld |
Az ultramarin a legdrágább,
s talán a legszebb kék pigment, több
festő kedvenc színe volt, és felkeltette
kisérletező kedvüket. A középkorban
és a reneszánsz idején a drága
ultramarint csak Szűz Mária ruhájához
használták a festők. A 16. századtól,
V. Pius pápa előírása szerint,
Máriát piros ruhában és kék
palástban ábrázolják a keresztény
ikonográfiában, innen ered a (már
régies) Mária-kék vagy máriakék. Tiziano olyan gyakran használta
az ultramarint az intenzív kék ég
ábrázolására, hogy egyik névváltozatát
róla kapta a festék (Tizian-kék).
Payne angol festő ultramarint kevert feketével
és okkersárgával, a keletkezett mély
hidegszürkét azóta Payne-szürkének
nevezik. A 20. században Yves Klein francia művész
ultramarinnal festette nemcsak képeit, de szobrait
is, a színt elnevezte International
Klein's Blue-nek, (rövidítve IKB),
és saját védjegyeként használta.
A Veronese-zöld nagyjából
a smaragdzöldnek felel meg. A Tizian-vörös nem festék-, hanem hajszín: szép
szőkésvörös.
II. Fülöp spanyol király lánya,
Izabella királyné 1601-ben állítólag
fogadalmat tett, hogy addig nem vált inget, míg
férje seregei el nem foglalják Ostende németalföldi
várost. Az ostrom több mint 3 évig
tartott, és ezalatt a királyné fehér
inge sötétbarna lett. Az Izabella-szín (izabellabarna) ma leginkább lovak és kutyák
színjelzője.
Híres hölgyek
... |
|
|
|
Izabella
királyné |
Pompadour-rózsaszín |
Du Barry-rózsaszín |
XV. Lajos francia király kegyencnőinek (Mme Pompadour,
Du Barry) díszes rokokó vázáin
gyakran szerepelt a kissé édeskés
rózsaszín, így a két hölgy
lett a névadója a sèvres-i porcelánmanufaktúra
világos mázszíneinek. A Napoleon-kék a nagy hadvezér kék kabátjára
utal, melyet valószínűleg indigóval
festettek.
A Habsburg-ház címerének alapszíne
a sárga, (eredetileg arany), ebből lett a Habsburg-sárga, majd
a Monarchia-sárga, bécsi
sárga, osztráksárga.
Anna-sárga: Riedel
cseh üveggyáros, a 19.század második felében
készítette urán-oxiddal színezett
díszüvegeit, melyek erős, világító
zöldessárga színben játszottak.
A különleges színt feleségéről
Anna-sárgának nevezte el, ez az uránsárga névváltozata.
Hosszú utat járt be a bakelitfekete:
a fenolgyanta alapú műanyagot a 20.század legelején
Leo Baekeland vegyész találta fel, akinek
nevéből márkanév, majd anyagnév
lett és ebből önállósodott
a színnév. A bakelitet többféle
színben gyártották, de a fekete volt
a legelterjedtebb.
Híres márkák
... |
|
|
|
|
Ferrari-piros |
Telemagenta |
Milka-lila
|
Barbie-rózsaszín |
Híres arculati színek átalakulhatnak
színnevekké is, mint pl. a divatcégé
(Benetton-zöld), távközlési
cégé (a Deutsche Telecom színe a Telemagenta). Egyedi színeket
viselő, ismert termékek is válhatnak
színnévvé: Ferrari-piros,
Milka-lila, Barbie-rózsaszín.
A helyesírást illetően kétféle
írásmóddal lehet találkozni:
a tulajdonnév rendszerint nagy kezdőbetűvel
van írva és kötőjellel kapcsolódik
a színnévhez (Ferrari-piros), vagy létezik kisbetűvel és egybeírva (ferraripiros).
|