|
|||||||||
Galéria | Mozgások | |||||||||
2000 - 2001. |
Megjegyzések Kiindulás, alkotói módszerek ... Képeimet vizuális/digitális kisérletnek tekintem, kizárólag számítógéppel készítettem őket. Nem használtam semmilyen külső anyagot, pl. fotót vagy szabadkézi rajzot, kizárólag a grafikus program nyújtotta egyszerű mértani formákat. Az első lépés legtöbbször színátmenetek szerkesztése volt, melyeket különféle műveleteknek, transzformációknak vetettem alá. Nem a végeredményt képzeltem el, hanem a műveleteket, folyamatokat, programlépéseket. Statikus képeim „szétszedése”, animálása majd „összerakása” után keletkező új képeket nevezem „Mozgásoknak”, melyek csak számítógépen, a lejátszó programokon futva (böngészők, mint Firefox, Chrome stb.) válnak mozgóvá. Programok ... A képek készítéséhez felhasznált programok: Adobe Photoshop, A.Illustrator, Macromedia Director (grafikus része), a mozgásokhoz: Adobe ImageReady, Macromedia Dreamweaver. Az egyik programban elkezdett műveletet a másikban, harmadikban folytattam, többször is programot váltva. Nem használtam plug-in-t, beépített képi effektet v. filtert (kivétel a „Noise”). – KÉPEK Mutáció + szelekció = evolúció ... Néhány egyszerű, geometrikus képi elemmel indultam el, majd az elemek közötti műveletekkel „mutációkat” hoztam létre. A hatalmas számú variációból válogatva („szelekció”) a képek „evolúcióját” irányítottam, melyek további mutációk alapjai lehettek. Színek ... Munkáimnak alfája és omegája a szín. Képeim létrejöttének fő forrása a színek iránti érdeklődésem, szín- és látásérzékelési tanulmányaim. A színekről mint 3D sokaságról gondolkodom (a három dimenzió: színezet, telítettség, világosság). A színekkel való foglalkozás egyben a térben való mozgást jelenti, ahol geometriai összefüggések is értelmezhetőek. A színharmóniák matematikailag (is) megragadható kapcsolatok a színértékek között. Képeim plasztikája a színértékek különbözőségéből adódik, a forma a színekből születik. Háttér és színek ... Gyakran használok fekete vagy más sötét háttérszínt, mert a monitoron megjelenő szín elevenebb a sötét környezetben. (A középkori katedrálisok belső terének félhomályában sokkal tüzesebb a színes üvegablakon átszűrődő fény...) Véletlen ... Képalkotás közben nagy teret szántam a véletlennek. A látáselmélet ismert tétele, hogy az egyszerre jelenlévő rend és kaosz, a dinamikus rendszerek megjelenése megragadják figyelmünket (pl. felhők, hegyek, vízmozgások). Az egyszerű kiindulást követően, egyszerű műveletek sorolásával olyan folyamatokat generáltam, amelynek során a kép egyre bonyolultabbá vált. A folyamat fázisait rögzítettem, az időt „pillanatpontokra” tördeltem. – MOZGÁSOK Digitális montázs ... Az eredetileg statikus képeket „szétszedtem” majd „összeraktam” (ezt nevezem digitális montázsnak), és a program folytonos mozgása következtében állandóan változó, új vizuális összhatást hoztam létre. Az eredeti kép részei felismerhetőek, de már új kép keletkezett. Sík, tér és idő ... A mozgás következtében a síkbeli kép 3 dimenziós térbe került: az éppen nem látszó felületek, mint egy végtelenített hengerpalást, a térben forognak. A szimultán technika a mozgó elemek sorolásával új térrendszert hozott létre. Az idő a képeknek új dimenziót adott. (2+1 dimenzió: a sík és az idő) Ritmus ... Az eredeti síkbeli kép hangsúlyai, - mint a szín, plasztika, kontraszt -, a montázstechnika és a mozgás által új - időbeli ritmussá -transzformálódtak. Variációk ... A mozgások variációs elemei: a képek száma, kimetszés helye, mérete, elrendezése, torzítások, tükrözések, mintázat, színek, a mozgás sebessége, ritmusa és iránya. A mozgás lehet szabályos, irányított véletlen, vagy teljesen véletlenszerű: már néhány elemmel is rendkívül nagyszámú mozgó képvariáció keletkezik. Interakció ... A számítógépes grafika egyik legizgalmasabb lehetősége az interaktivitás - a néző beavatkozhat a kép megjelenésébe, összeállításába, a mozgás folyamatába. Mozgó képeim közül a 1-8.sz. „Görgető” (scrollozás), a 9.sz. „Automata gépsor”„ (hyperlinkek), és a 10.sz. „Láncolat” (ablak méret változtatás) interaktív. (Az utóbbi miatt engedélyezni kell a felugró ablakot!) A képek nem ábrázolnak semmit, nem kell őket „megérteni” és a képcímeket sem kell véresen komolyan venni :) |
|