indigo csontok babok terracs keresztutak roma metszet plaza
hullamok hullamok hullamok hullamok hullamok relief uveg szarnyak
torzo tollak fenyjatek jel melyseg termeszet osveny alarc
alarc aranytu neolitikus hang ezust irany narancs bibor
homaly aramlat tavasz szinvarazs sirokko hajnal purgatorium vizben
  Galéria | Mozgások
2000 - 2001.

Megjegyzések

Kiindulás, alkotói módszerek ...
Képeimet vizuális/digitális kisérletnek tekintem, kizárólag számítógéppel készítettem őket. Nem használtam semmilyen külső anyagot, pl. fotót vagy szabadkézi rajzot, kizárólag a grafikus program nyújtotta egyszerű mértani formákat.
Az első lépés legtöbbször színátmenetek szerkesztése volt, melyeket különféle műveleteknek, transzformációknak vetettem alá. Nem a végeredményt képzeltem el, hanem a műveleteket, folyamatokat, programlépéseket.

Statikus képeim „szétszedése”, animálása majd „összerakása” után keletkező új képeket nevezem „Mozgásoknak”, melyek csak számítógépen, a lejátszó programokon futva (böngészők, mint Firefox, Chrome stb.) válnak mozgóvá.

Programok ...
A képek készítéséhez felhasznált programok: Adobe Photoshop, A.Illustrator, Macromedia Director (grafikus része), a mozgásokhoz: Adobe ImageReady, Macromedia Dreamweaver. Az egyik programban elkezdett műveletet a másikban, harmadikban folytattam, többször is programot váltva. Nem használtam plug-in-t, beépített képi effektet v. filtert (kivétel a „Noise”).
 

– KÉPEK

Mutáció + szelekció = evolúció ...
Néhány egyszerű, geometrikus képi elemmel indultam el, majd az elemek közötti műveletekkel „mutációkat” hoztam létre. A hatalmas számú variációból válogatva („szelekció”) a képek „evolúcióját” irányítottam, melyek további mutációk alapjai lehettek.

Színek ...

Munkáimnak alfája és omegája a szín. Képeim létrejöttének fő forrása a színek iránti érdeklődésem, szín- és látásérzékelési tanulmányaim. A színekről mint 3D sokaságról gondolkodom (a három dimenzió: színezet, telítettség, világosság). A színekkel való foglalkozás egyben a térben való mozgást jelenti, ahol geometriai összefüggések is értelmezhetőek. A színharmóniák matematikailag (is) megragadható kapcsolatok a színértékek között. Képeim plasztikája a színértékek különbözőségéből adódik, a forma a színekből születik.

Háttér és színek ...
Gyakran használok fekete vagy más sötét háttérszínt, mert a monitoron megjelenő szín elevenebb a sötét környezetben. (A középkori katedrálisok belső terének félhomályában sokkal tüzesebb a színes üvegablakon átszűrődő fény...)

Véletlen ...
Képalkotás közben nagy teret szántam a véletlennek. A látáselmélet ismert tétele, hogy az egyszerre jelenlévő rend és kaosz, a dinamikus rendszerek megjelenése megragadják figyelmünket (pl. felhők, hegyek, vízmozgások). Az egyszerű kiindulást követően, egyszerű műveletek sorolásával olyan folyamatokat generáltam, amelynek során a kép egyre bonyolultabbá vált. A folyamat fázisait rögzítettem, az időt „pillanatpontokra” tördeltem.


– MOZGÁSOK

Digitális montázs ...
Az eredetileg statikus képeket „szétszedtem” majd „összeraktam” (ezt nevezem digitális montázsnak), és a program folytonos mozgása következtében állandóan változó, új vizuális összhatást hoztam létre. Az eredeti kép részei felismerhetőek, de már új kép keletkezett.

Sík, tér és idő ...
A mozgás következtében a síkbeli kép 3 dimenziós térbe került: az éppen nem látszó felületek, mint egy végtelenített hengerpalást, a térben forognak. A szimultán technika a mozgó elemek sorolásával új térrendszert hozott létre. Az idő a képeknek új dimenziót adott. (2+1 dimenzió: a sík és az idő)

Ritmus ...
Az eredeti síkbeli kép hangsúlyai, - mint a szín, plasztika, kontraszt -, a montázstechnika és a mozgás által új - időbeli ritmussá -transzformálódtak.

Variációk ...

A mozgások variációs elemei: a képek száma, kimetszés helye, mérete, elrendezése, torzítások, tükrözések, mintázat, színek, a mozgás sebessége, ritmusa és iránya. A mozgás lehet szabályos, irányított véletlen, vagy teljesen véletlenszerű: már néhány elemmel is rendkívül nagyszámú mozgó képvariáció keletkezik.

Interakció ...

A számítógépes grafika egyik legizgalmasabb lehetősége az interaktivitás - a néző beavatkozhat a kép megjelenésébe, összeállításába, a mozgás folyamatába.
Mozgó képeim közül a 1-8.sz. „Görgető” (scrollozás), a 9.sz. „Automata gépsor”„ (hyperlinkek), és a 10.sz. „Láncolat” (ablak méret változtatás) interaktív. (Az utóbbi miatt engedélyezni kell a felugró ablakot!)


A képek nem ábrázolnak semmit, nem kell őket „megérteni” és a képcímeket sem kell véresen komolyan venni :)

| Színnév – Színszótár
| Színkommunikáció
| Alapszínnevek a magyar nyelvben
Nem kereskedelmi oldal | Non-commercial website
Galéria | 2000-2001.
Email  |  Utolsó frissítés: 2018. június